Thursday 28 December 2017

CARA PALING SENANG , PALING CEPAT, PALING SEDAP PUJUK ANAK-ANAK YANG SUSAH NAK MAKAN SAYUR



Zaman sekarang ni, ramai ibu bapa yang hadapi masalah anak-anak cukup susah nak makan sayur atau buah-buahan. Ada lagi mencabar , nak suruh anak makan pun cukup susah. Lagi best, anak-anak susah nak makan sayur sebab rupa-rupanya mak bapa dia pun tak makan sayur.

Tak mengapa, jangan risau. Saya nak kongsikan satu cara yang saya buat untuk pujuk diri saya sendiri makan sayur dan buah- buahan setiap hari dengan kuantiti seimbang  dalam diet pemakanan saya. Untuk pengetahuan semua,saya pun ada masalah ini juga dulu.hehe

Ok, cara yang saya amalkan ialah dengan campurkan sayuran dan buah-buahan,blend dan jadikan jus. Disini saya kongsi beberapa campuran sayuran dan buah-buahan yang hasilkan rasa yang Paling Sedap, Paling Berkhasiat , Menjimatkan dan Mudah disediakan. Tak sampai 5minit pun.



Kenapa Menjimatkan ? 
Jus ini tahan lebih kurang 3hari dan mesti simpan dalam Peti Sejuk. Jika dibiarkan dalam suhu bilik, jus cuma tahan sehari sahaja. Masih berbaloi berbanding beli jus yg ada di luar.

Antara campuran sayur+buah yg paling saya gemar 

1) CARROT + LIMAU + STEVIA

2) CARROT + STRAWBERY + STEVIA

3) CARROT + APPLE

4) CARROT + CELERY + APPLE + STEVIA

* Saya suka tambah stevia sebab tiada kalori macam gula tapi masih manis. Saya cuba letak 3 titik saje. Nak campur madu pun boleh.

Semoga sedikit perkongsian ini bantu anak-anak yg susah nak makan sayur, boleh makan dengan happy dan akhirnya jadi tabiat pemakanan sihat. 








2 comments:

  1. Wow sangat menarik dan berguna untuk ibu2 yg menpunyai anak yg tk suka makan sayur..

    ReplyDelete

6 LANGKAH MENGURANGKAN RASA SAKIT

Sekiranya kita di takdirkan mempunyai penyakit dan perlu hidup dalam kesakitan yang mungkin kerap terjadi maka, janganlah kita rasa ...