Friday 29 December 2017

RAHSIA KULIT CANTIK & SIHAT CARA SEMULAJADI DAN MURAH




Salam sayang semua.Saya nak berkongsi tips macam mana nak jadikan rambut atau kulit kita cantik, sihat dengan cara yang paling jimat dan gunakan bahan-bahan semulajadi. Senang nak dapat, murah dan kesannya sangat cepat, insyaallah. Saya sebenarnya dah amalkan guna bahan-bahan semulajadi ini sejak remaja lagi. Salah satu faktornya adalah sebab nak jimat duit.hehe
Nak minta mak tolong beli takut kena marah,jadi sambil2 beli bahan-bahan untuk memasak, minta tolong beli lebih sedikit.


Antara bahan yang selalu saya guna ialah Lobak Merah,Santan Kelapa,Limau Nipis@Limau Purut, Kunyit Hidup, Beras dan Asam Jawa. Senangkan nak dapat bahan-bahan ni kan. :)

1) LOBAK MERAH ( CARROT )


Lobak merah sebenarnya bukan sahaja bagus untuk mata tetapi nutrien yang terkandung dalam lobak merah juga sebenarnya sangat bagus untuk Awet Muda, Menegang dan Memutihkan Kulit serta merupakan salah satu sayuran Anti Oksida yang tinggi.

Lobak merah sedap dimakan mentah terutamanya lobak merah yang muda, nipis kulitnya,rasa manis dan wangi seperti Baby Carrot. Kalau tak biasa makan mentah, boleh cuba cara yang saya buat. Blend halus untuk dijadikan JUS. Saya memang suka minum JUS LOBAK MERAH + dengan beberapa buah-buahan yang lain. 

Atau boleh juga Lobak Merah yang telah di hancurkan, dijadikan Masker pada muka atau Lulur Badan. Hancurkan/Blend bersama beras dan lulur dibadan. Buat seminggu 3 kali atau ikut kesesuaian anda. Hasilnya memang menakjubkan !!!!!

2) SANTAN KELAPA



Guna santan kelapa yang segar tau. Jangan guna santan dalam kotak atau yang instant. Tak jadi nanti,,hehe. Beli lah di kedai santan kelapa sebiji. Tak rugi insyaallah sebab hasilnya sangat cepat.

Guna santan kelapa macam kita guna syampu.Lepas 15 atau 20 minit,kita cucilah rambut. Nak rambut lagi Lebat, Wangi dan Kulit Kepala Tak Berminyak atau Berkeruping, dan kepala rasa sejuk,boleh guna limau nipis atau limau purut. Belah 2 @ 4 limau tu, dan gosokkan pada kulit kepala ye.

Anda cuba buat dan rasalah kenikmatannya, wangi rambut yang asli tanpa sebarang bahan kimia.

3) LULUR 


Nak buat lulur badan senang saje. Boleh guna beras, kunyit hidup, asam jawa atau kalau nak masukkan lobak merah pun boleh. Yang penting, selepas campur semua bahan ini, mesti diblend/hancurkan sampai halus atau lumat ye.
Jika ada minyak kelapa dara, nak campurkan pun boleh. Kalau tak ada, bahan-bahan ini pun sudah memadai untuk :

* kulit putih, membuang sel-sel kulit mati di badan
* menghilangkan jerawat
* awet muda

Berapa kali nak lulur badan? Pada saya, terpulang pada kesesuaian masa masing-masing. Saranan saya seminggu sekali nak lulur badan pun boleh. 
Yang penting, amalkan pemakanan yang sihat dan lebihkan sayuran dan buah-buahan dalam diet harian kita ye.

SELAMAT MENCUBA !!!! 








No comments:

Post a Comment

6 LANGKAH MENGURANGKAN RASA SAKIT

Sekiranya kita di takdirkan mempunyai penyakit dan perlu hidup dalam kesakitan yang mungkin kerap terjadi maka, janganlah kita rasa ...